Drukuj
KASZUBY - TO MOJE MIEJSCE NA ZIEMI (ODSŁONA IX)
 
Zakończenie projektu ,,Kaszuby - to moje miejsce na ziemi".
 
Wraz z końcem roku szkolnego zakończył się projekt edukacyjny „Kaszuby – to moje miejsce na ziemi”, w którym brali udział uczniowie uczęszczający w naszej szkole na lekcje języka kaszubskiego. Dzięki funduszom przekazanym przez firmę GAZ-SYSTEM oraz Gminę Wejherowo  - uczestnicy projektu, przez kilka sobót, spotykali się bladym świtem, by wspólnie ruszyć w drogę, żeby zobaczyć na własne oczy ciekawe miejsca Szwajcarii Kaszubskiej. Ze swoich podróży przywozili nie tylko zdobytą wiedzę, nowe umiejętności, własnoręcznie wykonane pamiątki i piękne wspomnienia, ale również fantastyczne zdjęcia, które stanowią najlepszy dowód ogromnej liczby atrakcji, z których mogli skorzystać młodzi Kaszubi, jak i niezwykłej atmosfery panującej podczas każdego takiego wyjazdu. Obszerne - liczące każdorazowo blisko 400 zdjęć fotorelacje, z wyjazdów można było m.in. zobaczyć na monitorze zamieszczonym na szkolnym holu, a wybrane z nich - również na stronie internetowej szkoły i gminy.
W trakcie kolejnych wyjazdów uczniowie odwiedzili te najbardziej znane, charakterystyczne miejsca dla Kaszub i odkryli te, o których być może mało osób jeszcze słyszało. Była to dla nich niezwykłe spotkanie z kaszubską historią, kulturą i sztuką. We wtorek 18 czerwca 2019 roku podczas uroczystego apelu podsumowano cały projekt edukacyjny i wręczono uczestnikom projektu pamiątkowe certyfikaty. Wystawa fotograficzna, przygotowana w związku z zakończeniem projektu, pozwoliła jeszcze raz wrócić do tych wszystkich wspaniałych chwil, które były udziałem uczniów naszej szkolnej społeczności.
 
 zdjecie          zdjecie          zdjecie          zdjecie
 
 
 
KASZUBY - TO MOJE MIEJSCE NA ZIEMI (ODSŁONA VIII)
 
Na skraju Puszczy Darżlubskiej w Sławutowie.
 

Dźwięk ludowego instrumentu - drewnianej trombity oznaczał dla uczniów naszej szkoły - uczestników projektu „Kaszuby – to moje miejsce na ziemi” tylko jedno - właśnie rozpoczęła się ich ostatnia przygoda. Na skraju Puszczy Darżlubskiej  w Sławutowie jest usytuowane niezwykłe miejsce - Osada Słowiańska. Wystarczy przejść przez bramę wejściową grodu, a już ma się poczucie, jakby się było we wczesnym średniowieczu. Ogromne wrażenie na uczniach zrobił przewodnik, który zaciekawił ich nie tylko swoją grą na trombinie i oryginalnym strojem, ale przede wszystkim bardzo ciekawie opowiadał o codziennym życiu, historii, wierzeniach naszych praojców – zamieszkujących ziemię kaszubską w IX i X wieku n. e. W każdej z ośmiu chat, zwiedzający mieli okazję przekonać się jak w ówczesnych czasach rozwinięte było rzemiosło takie jak m. in. garncarstwo, tkactwo, kowalstwo czy zielarstwo. Chłopcy najbardziej garnęli się do pracy w warsztacie rzemieślnika obrabiającego bursztyn i drewno. Każdy z nich, chciał spróbować swoich sił używając różnych pilników: „raszpli” i „gładzików” oraz wypróbować wiertarki typu „furkadełko” lub wierteł napędzanych smykiem. Dziewczyny bardziej zainteresowały się zielarstwem, piekarstwem
i przede wszystkim tkactwem. Na drewnianym, pionowym krośnie mogły własnoręcznie wykonać kilka kolejnych centymetrów tkaniny. Uczniowie wzięli również udział warsztatach filcowania wełny, gdzie zrobili sobie oryginalne bransoletki i spróbowali swoich sił strzelając z łuku – niektórym udało się nawet kilka razy z rzędu trafić w sam środeczek wiklinowej tarczy. Chociaż była sobota, z przyjemnością przystąpiliśmy do sprawdzianu wiedzy zdobytej podczas zwiedzania osady i o dziwo, wszystkim poszło wyśmienicie!!! Później, przy dźwiękach ulubionej muzyki, upiekliśmy sobie kiełbaski i troszeczkę pośpiewaliśmy.  Po kilku godzinach pobytu w tym niezwykłym miejscu, nadszedł czas, by przenieść się w inny zakątek Kaszub - choć położony w równie malowniczej scenerii - nad Jeziorem Żarnowieckim - do Nadola i Gniewina. W Skansenie w Nadolu, uczniowie mieli okazję zobaczyć, jak wyglądało życie codzienne Kaszubów w XIX wieku. Zrekonstruowano tutaj nie tylko tradycyjną chatę gburską wraz
z jej pełnym wyposażeniem, ale także zagrodę rybacką z sieciarnią i remizę strażacką. Jeśli ktokolwiek ma wątpliwości jak piękne i różnorodne pod względem krajobrazu są Kaszuby, wystarczy, że wejdzie jak uczestnicy tej wycieczki na wieżę widokową w Gniewinie. Widok z tej 44-metrowej konstrukcji zapiera dech w piersiach.  Z góry można zobaczyć Jezioro Żarnowieckie, górny zbiornik Elektrowni szczytowo-pompowej w Żarnowcu, farmę wiatraków oraz Morze Bałtyckie. W Gniewińskim Centrum Kultury i Sportu uczniowie skorzystali z możliwości gry
w bowling. Podróż po Szwajcarii Kaszubskiej uczniowie i młodzież zakończyła wspólnym posiłkiem w restauracji „Kasztanowy Gościniec”, gdzie rozsmakowała się w tradycyjnych daniach kuchni kaszubskiej. Wszyscy po wizycie
w tym niezwykłym miejscu, będą pamiętać podstawowe zasady savoir-vivr’u obowiązujące przy posiłku. To była niezwykle udana sobota!!!

Wycieczka została zrealizowana w ramach projektu edukacyjnego „Kaszuby – to moje miejsce na ziemi” finansowanego ze środków przekazanych przez firmę GAZ-SYSTEM i Gminę Wejherowo.

 zdjecie1         zdjecie2         zdjecie3         zdjecie4        zdjecie5         zdjecie6         zdjecie7         zdjecie8
 
 
 
KASZUBY - TO MOJE MIEJSCE NA ZIEMI (ODSŁONA VII)
 
Wizyta w Centrum Promocji Regionu w Szymbarku.
 
Ciekawą alternatywą dla szkolnej lekcji historii i kultury Kaszub i Kaszubów okazał się pobyt uczestników projektu „Kaszuby – to moje miejsce na ziemi” w Centrum Promocji Regionu w Szymbarku. Nasi uczniowie mieli okazję zwiedzić tam unikalne w skali świata obiekty, m. in.: Dom Sybiraka, Bunkier TOW "Gryf Pomorski", "Dom do Góry Nogami", drewniany kościołek pw. Św. Rafała, dom Kaszuba z Kanady oraz obejrzeć takie ekspozycje jak: Najdłuższa Deska Świata czy Największy Koncertujący Fortepian Świata. Po zgłębieniu bardziej poważnych tematów związanych z historią i kulturą naszego regionu, nadszedł czas, by zawitać w fantastycznym Kaszubskim Świecie Bajek. To tam, w malutkich domkach zamknięto drewniane postaci, które ożywają po naciśnięciu magicznego przycisku i stają się głównymi bohaterami najbardziej znanych kaszubskich bajek. Po wyczerpującej podróży w świat dziecięcej wyobraźni, nadszedł czas na zasłużony odpoczynek i posiłek przy ognisku. Wyjazd z Szymbarka, nie oznaczał jednak powrotu do domu, gdyż w drodze powrotnej, uczniowie zatrzymali się jeszcze w Stryszej Budzie koło Kartuz. W Parku Miniatur - zobaczyli makiety najbardziej charakterystycznych obiektów nie tylko Kaszub, ale i Polski, Świata. W Parku Gigantów  - uciekali przed owadami i rybami w rozmiarze XXL. Zaś w Kaszubskim Graciku - każdy chciał poprowadzić pojazd znany z ulubionej bajki lub filmu. Wspomnienia z tej wycieczki pozostaną na długo w sercach uczniów.
Wycieczka została zrealizowana w ramach projektu edukacyjnego „Kaszuby – to moje miejsce na ziemi” finansowanego ze środków przekazanych przez firmę GAZ-SYSTEM i Gminę Wejherowo.
 
 
 Zdjęcie 1          Zdjęcie 2          Zdjęcie 3          Zdjęcie 4          Zdjęcie 5 
 
 
 
KASZUBY - TO MOJE MIEJSCE NA ZIEMI (ODSŁONA VI)
 
Konkurs plastyczny pt. ,,Węzeł gazowy w Reszkach".
 
Z przyjemnością informujemy, że odbywający się w ramach projektu edukacyjnego „Kaszuby - to moje miejsce
na ziemi”  konkurs plastyczny pt. „Węzeł gazowy w Reszkach”  -  został rozstrzygnięty. Celem konkursu było
m.in. zwiększenie poziomu świadomości ekologicznej uczniów, oraz rozwijanie wrażliwości artystycznej dzieci
i młodzieży uzdolnionej manualnie. Do organizatorek konkursu wpłynęło 41 prac. Po naradzie, jury wybrało po trzy najciekawsze prace w każdej kategorii wiekowej. Uroczyste wręczenie nagród odbyło się w sobotę 25 maja 2019 roku podczas Festynu Rodzinnego zorganizowanego przy Szkole Podstawowej w Nowym Dworze Wejherowskim. Wszystkie prace konkursowe można było podziwiać tego dnia na specjalnie przygotowanej wystawie.
 
Oto lista zwycięzców:
 
kategoria klasy 0-I
 
I miejsce -  Lidia Makurat
II miejsce  - Milena Gonczarenko
III miejsce  - Stanisław Kreft
 
kategoria klasy II-III
 
I miejsce ex aequo   - Dariusz Gaffke i Oskar Derkowski
Wyróżnienie - Kasandra Rupar
 
kategoria klasy IV-VIII
 
I miejsce  - Anna Sikorska
II miejsce - Sara Ławniczak
III miejsce Max Pałkowski
 
Nagrody rzeczowe i dyplomy zwycięzcom konkursu wręczyła przedstawicielka sponsora konkursu – firmy GAZ-SYSTEM
Nagrody pocieszenia ufundowała Rada Rodziców Szkoły.
Dziękujemy wszystkim, którzy podjęli wyzwanie i wzięli udział w konkursie. Zwycięzcom gratulujemy i zachęcamy
do wzięcia udziału w kolejnych konkursach.
Projekt „Kaszuby – to moje miejsce na ziemi” jest finansowany ze środków przekazanych
przez Gminę Wejherowo i firmę GAZ-SYSTEM.
 
 
 
KASZUBY - TO MOJE MIEJSCE NA ZIEMI (ODSŁONA V)
 
Wycieczka do Władysławowa.
 

Tym razem, nasi młodzi odkrywcy Kaszub – uczniowie uczestniczący w lekcjach języka kaszubskiego zawitali do Władysławowa. Jak się okazało, to niepozorne miasteczko obfituje w przeróżne atrakcje turystyczne. Pierwszym przystankiem w podróży był znajdujący się na terenie zalewowym Zatoki Puckiej Rezerwat przyrody „Słone Łąki”. Drugim przystankiem w podróży była Wieża Widokowa w Domu Rybaka oraz znajdujące się w tym samym budynku dwa muzea – Muzeum Iluzji i Muzeum Motyli. Stamtąd podróżnicy wybrali się do drewnianej, zabytkowej wilii przy ulicy Morskiej 6 – czyli Hallerówki, gdzie w dawnych czasach Józef Haller spędzał wakacje letnie i zapraszał na wypoczynek harcerzy oraz członków innych organizacji młodzieżowych Na spacer w głąb mórz i oceanów uczestników wycieczki zabrał wygadany wielorybek – podopieczny Ocean Parku we Władysławowie. Dzięki wizycie w podwodnym świecie, uczniowie poznali florę i faunę morską. Po takiej solidnej dawce nauki, znalazł się również czas na aktywność fizyczną: jazdę na segweyach, skoki na trampolinie, ślizgi na dmuchanych zjeżdżalniach i wspinaczkę na ściance. Ostatnim przystankiem podróży po Władysławowie była cukiernia, gdzie uczestnicy projektu „Kaszuby – to moje miejsce na ziemi”, finansowanego przez Gminę Wejherowo i firmę GAZ-SYSTEM, z wielką ochotą skosztowali pysznych lodów i gofrów.

Zdjecie1

Zdjecie2

Zdjecie3

Zdjecie4

Zdjecie5

Zdjecie6

Zdjecie7

 
 
KASZUBY - TO MOJE MIEJSCE NA ZIEMI (ODSŁONA IV)
 
Nad Zatoką Pucką.
 
W kwietniu, w ramach realizacji projektu „Kaszuby to moje miejsce na ziemi”
współfinansowanego przez firmę GAZ-SYSTEM oraz Gminę Wejherowo uczniowie ze Szkoły
Podstawowej w Nowym Dworze Wejherowskim wybrali się nad Zatokę Pucką, by poznać historię
jednego z najciekawszych miast Nordy – leżącego u ujścia rzeki Płutnicy – Pucka. Uczestnicy
wycieczki rozpoczęli zwiedzanie miasta od wizyty w Muzeum Ziemi Puckiej, gdzie dowiedzieli się
m.in. bardzo dużo na temat sztuki ludowej oraz medycyny lekarskiej wykorzystywanej w regionie.
Jedno z pomieszczeń przypadło w sposób szczególny odwiedzającym do gustu – była to stara sala
lekcyjna – każdy chciał usiąść w starej szkolnej ławie i podjąć się próby pisania gęsim piórem. Miejsce
to okazało się również fantastyczne do tego, by poznać kaszubską legendę tłumaczącą, skąd w herbie
Pucka są dwa zwierzęta – lew i łosoś. W porcie morskim na uczniów czekał rybak, który opowiedział
uczestnikom wycieczki nie tylko o znaczeniu portu w czasach średniowiecza, ale i o tradycyjnym
rybołówstwie morskim. Kolejne kroki turyści skierowali do pochodzącego z przełomu XIV i XV wieku
kościoła pod wezwaniem św. Piotra i Pawła, by tam podziwiać piękna kaplicę Wejherów. Ostatnim
punktem programu wycieczki, było zwiedzanie Huty Szkła Puck Glas oraz wzięcie udziału w
warsztatach z mozaiki artystycznej.
 
 
 
KASZUBY - TO MOJE MIEJSCE NA ZIEMI (ODSŁONA III)
 
Uwaga! Uwaga!
 
Już wkrótce rusza szkolny konkurs plastyczny organizowany przy wspólpracy GAZ-SYSTEM „Węzeł gazowy w Reszkach”. Nie zastanawiaj się zbyt długo, tylko weź w nim udział i zgarnij atrakcyjną nagrodę! Szczegóły konkursu  znajdziesz w poniższym w regulaminie oraz na plakacie w szkole.
 
 
 
KASZUBY - TO MOJE MIEJSCE NA ZIEMI (ODSŁONA II)
 
 Z mąką na twarzy i świnką w ręku - czyli o tym jak było w gospodarstwie agroturystycznym...
 
„- Jak twoja drożdźówka ? - Pychota! - A twoja?  - Moja też”, – to jedne z licznych komentarzy, które można było usłyszeć podczas wycieczki do gospodarstwa agroturystycznego Zagroda Sołtysówka w Łapalicach. Wybraliśmy się tam w ostatnią sobotę marca. W drogę ruszyliśmy kilka minut po godzinie ósmej rano. Gospodarze nie mogli się już nas doczekać i oczekiwali na nas przy głównej ulicy. Państwo Dejk zaprosili nas do swojego gospodarstwa, gdzie podjęli nas iście po królewsku. Każdy z nas czuł się tam jak u siebie w domu. Pani Marzena opowiedziała nam, jaką drogę przechodzi ziarenko od momentu, kiedy włożymy je do ziemi do chwili, kiedy trafi na nasze stoły pod postacią chleba czy innych wypieków, produktów mącznych. Gdy już teoria była za nami, czas przyszedł na zajęcia praktyczne. Gospodyni zabrała wszystkich w podróż kulinarną, w efekcie której każdy z uczestników własnoręcznie wykonał młodzowi kuch -  czyli jak się już pewnie domyślacie -drożdżówkę. Wszystkim smakowały te gorące, dopiero co wyjęte z pieca słodkie pyszności. Pan Adam nie pozwolił nam jednak na dłuższą chwilę relaksu, bo w gospodarstwie zawsze jest co robić i szybko zorganizował nam pracę. Najpierw zabrał nas na pole, gdzie pozrywaliśmy świeżą trawę, później przeszliśmy do zagrody dla zwierząt, gdzie wspólnie nakarmiliśmy zgromadzone tam zwierzaki. Sporo emocji wzbudziła w nas mała świnka, którą każdy chciał wziąć na ręce i pogłaskać , była taka spokojna i czyściutka. Od gospodarza dowiedzieliśmy się sporo o zastosowaniu ekologii w gospodarstwie rolnym. Wszystko, co zobaczyliśmy w gospodarstwie, mogliśmy namalować na drewnianych deseczkach, które później na pamiątkę wizyty w tym niezwykłym miejscu razem z medalem zabraliśmy ze sobą do domów. Nie lada atrakcją okazał się dla nas przejazd drewnianym wozem do zamku w Łapalicach. Podczas drogi podziwialiśmy piękne widoki i pozdrawialiśmy wszystkich przechodniów, jak również z ogromną uwagą śledziliśmy wiernego kompana naszej przygody – psa właścicieli, który nie odstępował nas na krok i biegł raz z prawej, to znów z lewej strony naszego wozu i nie miał absolutnie ochoty wsiąść do jego wnętrza. Zamek, okazał się był niezwykłym kilkupiętrowym gmachem, który stanowią właściwie surowe mury.  Fantazyjne kształty budowli pobudziły jednak naszą wyobraźnię i każdy zaczął się zastanawiać jak można byłoby wykorzystać potencjał tej budowli. Pomysłów było mnóstwo. Po powrocie z wyprawy, w Zagrodzie Sołtysówka wspólnie rozpaliliśmy ognisko i usmażyliśmy sobie kiełbaski, które następnie wszyscy ze smakiem zjedli. W reszcie przyszedł czas na pożegnanie, gospodarze wręczyli nam pamiątkowe medale i odprowadzili nas do autobusu, gdzie czekał na nas pan kierowca.  Taka dawka emocji i świeżego powietrza dała nam się we znaki, na naszych twarzach, oprócz rzecz jasna uśmiechu, pojawiły się rumieńce. I jak to nie mówić, że Kaszubi są gościnni?
 
                Dziękujemy naszym sponsorom: firmie GAZ-SYSTEM oraz Gminie Wejherowo.
 
Do pobrania:
 
 
 
KASZUBY - TO MOJE MIEJSCE NA ZIEMI (ODSŁONA I)
 
W środę 27 marca 2019 roku Dyrekcja Szkoły Podstawowej im Alojzego Nagla w Nowym Dworze Wejherowskim spotkała się z rodzicami uczniów, uczącymi się języka kaszubskiego, aby oficjalnie poinformować Ich o przystąpieniu placówki do realizacji projektu edukacyjnego  „Kaszuby – to moje miejsce na ziemi” współfinansowanego przez firmę GAZ-SYSTEM oraz Gminę Wejherowo.
Pan dyrektor – Henryk Miotk, nie krył swojego zadowolenia, że „udało się” pozyskać fundusze na realizację projektu, w którym wezmą udział Młodzi Kaszubi - duma tej szkoły.
Autorki projektu przedstawiły zebranym założenia przedsięwzięcia i harmonogram wdrożenia projektu w życie, rozdały przygotowane na tę okoliczność materiały informacyjne oraz odpowiedziały wyczerpująco na wszystkie pytania zgromadzonych osób. Wiadomość o realizacji projektu spotkała się z entuzjastyczną reakcją ze strony rodziców, tak samo jak wcześniej ich dzieci. Wszyscy zadeklarowali chęć udziału ich latorosli w projekcie.
 
ZDJĘCIA ZE SPOTKANIA DOSTĘPNE TUTAJ: Spotkanie_z_Rodzicami_I
 
 
 
 
KASZUBY - TO MOJE MIEJSCE NA ZIEMI
     
  
W szkole od 15 marca br. jest realizowany projekt „Kaszuby – to moje miejsce na ziemi”, którego odbiorcami są uczniowie naszej szkoły, którzy uczęszczają na lekcje języka kaszubskiego. Autorki projektu, który finansowany jest ze środków przekazanych przez firmę GAZ-SYSTEM  oraz Gminę Wejherowo, za główne cele m.in. stawiają sobie:
- pogłębianie wiedzy uczniów o swym regionie; jego kulturze i przyrodzie;
- kształtowanie postaw patriotycznych służących identyfikacji narodowej i kulturowej uczestników;
- podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowaniu postaw proekologicznych dzieci i młodzieży.
 
Projekt ulotka zakłada zorganizowanie do 21 czerwca pięciu jednodniowych wycieczek edukacyjnych do skansenów, muzeów, rezerwatów przyrody, centrum promocji regionu, stanicy wodnej. Wszystkie wyjazdy „W gospodarstwie agroturystycznym”, „Brzegiem morza”, „Brzegiem zatoki”, „Wokół Kaszubskiego Oka”, „Dwa przeciwieństwa i dom postawiony do góry nogami” odbędą się w soboty i stanowić będą doskonałą okazję nie tylko do aktywnego spędzania czasu w malowniczo położonych zakątkach Kaszub, ale również będą  sprzyjać lepszej integracji naszych Młodych Kaszubów.
 
Podczas realizacji projektu wykorzystane zostaną różnorodne metody i formy pracy również takie jak praca z materiałami źródłowymi (np. wiersze, opowiadania, legendy, podania, przyśpiewki ludowe, scenariusze), burza mózgów, gry dydaktyczne, a wszystko po to, by kształcić umiejętności kluczowe naszych uczniów. O przebiegu kolejnych etapów tego projektu, będziemy Was na bieżąco informować na naszej stronce:)